We zijn allemaal mensen. Iedereen maakt fouten. Van fouten leer je. Je groeit daarvan. Maar ik vind het slordig, als een bedrijf taalfouten maakt in een wervingstekst. Zeker als je als werving-en-selectiebureau een communicatieadviseur zoekt voor je klant.
Een voorbeeld
Je heeft inzicht… Je is in staat om… Dit zijn zinnen die ik tegenkwam in een wervingstekst. Ik snap wel hoe het gebeurt hoor. Je krijgt bijvoorbeeld een tekst van je klant toegestuurd. Een klant die in zijn tekst ‘de communicatieadviseur’ als onderwerp gebruikt. Terwijl jouw bureau de lezer direct toe wil spreken en dus ‘jij’ gebruikt als onderwerp. Je wil concurrenten voor zijn en vervangt dus snel ‘de communicatieadviseur’ door ‘je’. Helaas vergeet je de persoonsvorm in de zinnen aan te passen. Je zet je tekst snel online.
Je vermeldt, dat je iemand zoekt die minimaal 5 jaar ervaring heeft met foutloos Nederlands schrijven. Je hebt alleen niet door, dat jouw tekst bol staat van de taalfouten.
Lees hardop of laat iemand meelezen
Hoe je dit kunt voorkomen? Simpel. Lees je tekst hardop, voordat je hem publiceert. Dit hoeft niet luid. Je kunt ook fluisteren. Als het goed is, ontdek je dan zelf de fouten die je gemaakt hebt. Je kunt de tekst ook eerst laten lezen door een collega. Of door mij.
No Comment