Greenpeace ligt onder vuur. The Guardian heeft ontdekt dat Husting, de campagne directeur van Greenpeace, voor zijn werk regelmatig vliegt tussen Luxemburg en Amsterdam. Nu is Husting niet de enige die het vliegtuig pakt, omdat hij in een ander land woont dan het land waar hij werkt. Ga maar eens op een gewone maandagochtend rond 07:00 uur kijken op Schiphol. Je staat versteld van het aantal zakenmensen dat door de douane gaat. Alsof ze de bus nemen tijdens de spits.

Husting vliegt vaak, is dit erg?

Nee, dit is niet erg behalve als je werkt voor een organisatie die strijdt tegen klimaatverandering. Een organisatie die stelt dat vliegverkeer door de CO2 uitstoot een grote bijdrage levert aan die klimaatverandering. Een organisatie die in haar eigen jaarverslag zegt, dat medewerkers in principe niet vliegen op afstanden korter dan 1.000 kilometer.

En dan gaat het ook nog eens om de campagne directeur. De man die verantwoordelijk is voor campagnes van Greenpeace en dus ook voor campagne om klimaatverandering tegen te gaan. Precies deze man pakt het vliegtuig in plaats van de trein of de auto. Het feit dat Husting vaak vliegt, kan je dus erg noemen.

Geloofwaardigheid en reputatie

Greenpeace probeert nu de reputatieschade te beperken. Dit is lastig. Greenpeace moet uitleggen aan de media waarom het goed vond dat Husting vloog tussen huis en werk. In artikelen lees ik over zijn jonge gezin dat niet nog eens wilde verhuizen. Ook weet ik nu dat zijn vrouw hun 10-jaar oude gezinsauto nodig heeft. Waarom heeft hij zo’n oude auto? Geen elektrische/hybride auto dus.

Dit reisgedrag blijft altijd aan Husting zelf en aan Greenpeace plakken. Waar Greenpeace nu ook aandacht krijgt voor klimaatverandering, zal het geconfronteerd worden met deze ‘anekdote’. Dit schaadt de strijd van Greenpeace. Daarnaast kan dit Greenpeace ook donateurs kosten. Tot nu toe hebben 675 donateurs ‘opgezegd’. De geloofwaardigheid en de reputatie van Husting en van Greenpeace hebben een deuk opgelopen.

Doe waar je voor staat

Op zich laat Greenpeace in het jaarverslag van 2013 zien hoe milieuvriendelijk het zelf is. Hoe het zit met de eigen CO2 uitstoot. Toch heeft het nu geleerd hoe belangrijk het is om als organisatie te doen waar je voor staat ofwel ‘practise what you preach’. De eerste stappen zijn gezet, zoals je kunt lezen in het nieuwsbericht dat Greenpeace zelf publiceerde over het reisgedrag van Husting.